Tuesday 7 August 2012

7 Gua Terpanjang Di Dunia (Photo)


7)-Fisher Ridge Gua

Panjang: 113 batu (181 kilometer)

Lokasi: Kentucky, Amerika Syarikat

Fisher Ridge Cave System telah ditemui pada Januari 1981 oleh sekumpulan Michigan Cavers yang terlibat dengan Detroit Urban Grotto of the National Speleological Society.
Ia terletak berhampiran dengan sistem Gua Mammoth,berhampiran Gua Martin, jumlah kawasan yang yang dipetakan akan melebihi 500 batu (804 kilometer).



6)-Holloch Cave

Panjang: 121 batu (195 kilometer)

Lokasi: Muotha, Switzerland

'Hölloch' diterjemahkan  ke dalam bahasa Inggeris sebagai "Hole, Hell" tetapi suku kata pertama bagi perkataan yang bermaksud "licin" dalam dialek Jerman tempatan.
Penerokaan awal gua bermula pada tahun 1875 dan diketuai oleh Alois Ulrich. Sebahagian besar daripada penerokaan nipis dalam lapisan kaki kurang daripada 66 gipsum (20 meter) tebal.


5)-Lechuguilla Cav

Panjang: 128 batu (206 kilometer)

Lokasi: New Mexico, Amerika Syarikat

Lechuguilla Cav adalah gua batu kapur yang terdalam di Amerika Syarikat, yang mengandungi pembentukan dan mikrob yang ditemui di tempat lain di dunia.
Jumlah kecil tahi kelawar telah dilombong melalui saluran masuk pada tahun di bawah tuntutan perlombongan yang difailkan pada tahun 1914.


4)-Wind Caves:

Panjang: 134 Batu (216 Kilometer)

Lokasi: South Dakota, Amerika Syarikat

Ini gua besar mempunyai lebih daripada 130 batu (209 kilometer) petikan yang telah dipetakan, lebih banyak lagi baki ditemui, menjadikan gua ini gua keempat terpanjang di dunia.



3)-Optimisticeskaja Cave

Panjang: 143 batu (230 kilometer)

Lokasi: Korolivka, Ukraine

Optimisticeskaja, yang bermaksud "optimistik" di Ukraine, gua gipsum. Ia adalah gipsum gua yang terpanjang di dunia.
Terletak di bawah kawasan batu 1,25 persegi (2 persegi kilometer) dalam lapisan kaki kurang daripada 66 gipsum (20 meter) tebal.


2)-Jewel Cave

Length: 151 batu (243 kilometer)

Lokasi: South Dakota, Amerika Syarikat

Jewel Cave telah diukir oleh air bawah tanah yang kaya dengan asid.
Calcite speleothems (pembentukan gua, yang dibentuk oleh pengagregatan mineral) yang terbentuk di dalam gua termasuk stalaktit, stalagmit, flowstone, tekstil dan kononnya popcorn (satu bentuk pembentukan gua yang terdiri kelompok kecil menonjol menyerupai popcorn.)


1)-Mammoth Cave

Panjang: 390 batu (628 kilometer)

Lokasi: Kentucky, Amerika Syarikat

Gua Mammoth, gua yang terpanjang di dunia, terdapat gergasi aci menegak, dari kubah yang menjulang setinggi 192 kaki (58.5 meter) yang Mammoth kepada yang Pit sedalam 105 kaki (32 meter) .
Sungai-sungai bawah tanah dengan nama-nama seperti Sungai Echo dan aliran Styx River melalui dewan yang mendalam di Mammoth. Dan dalam kehitaman mutlak gua kekal di banyak haiwan yang jarang ditemui dan luar biasa, termasuk ikan tanpa mata, hantu labah-labah putih dan kumbang buta.

0 comments:

Post a Comment